Ustaw jako startową   |   Dodaj do ulubionych

 



Aktualności
2019-03-04; 09:33:45 | Radomski
Czas na e-dowody. Złoż wniosek
Od poniedziałku, 4 marca, jest już możliwe składanie wniosków o wydanie dowodów osobistych wyłącznie z warstwą elektroniczną. Ze względu na prace techniczne, czasowo wyłączona została możliwość elektronicznego złożenia wniosku.

Od piątku, 1 marca, wprowadzona została przerwa techniczna z powodu konieczności przeprowadzenia niezbędnych zmian serwisowych. Nowy dowód osobisty (e-dowód) będzie plastikową kartą, ale wyposażoną w warstwę elektroniczną, w której zostaną zapisane dane właściciela. Wśród nich są imię, nazwisko, data urodzenia, numer PESEL oraz fotografia zapisana jako zdjęcie biometryczne. Wdrożenie e-dowodu to dopiero pierwszy etap cyfryzacji naszego życia, kolejnym będzie umożliwienie nam łatwego korzystania z usług online administracji publicznej, a później także w sektorze prywatnym uwzględniając bankowość oraz operatorów telefonii komórkowej.

Jedyną nową informacją, która pojawi się na awersie e-dowodu, jest kod CAN (zapisany również w postaci kodu kreskowego na rewersie) konieczny do używania funkcji elektronicznych i zabezpieczający przechowywane informacje.

E-dowód osobisty będziemy mogli wykorzystać do:
- potwierdzenia tożsamości i obywatelstwa,
- podpisywania dokumentów elektronicznych,
- potwierdzenia obecności w placówkach medycznych,
- logowania w usługach elektronicznych,
- do korzystania z elektronicznych bramek na lotniskach w Unii Europejskiej.

Informacje o posiadaczu e-dowodu przechowywane są w pamięci bezstykowego chipu, dzięki czemu nie trzeba wkładać dokumentu do czytników – wystarczy go do nich zbliżyć. W chipie zarezerwowano także miejsce na umieszczenie podpisu osobistego i kwalifikowanego. Pierwszy z nich pozwala na podpisywanie dokumentów elektronicznych wysyłanych do urzędów i podmiotów prywatnych, które wyrażą na to zgodę. Jeśli chcemy wejść w posiadanie takiego podpisu, wystarczy zaznaczyć odpowiednie pole przy składaniu wniosku. Drugi z podpisów będzie działał w ten sam sposób, jak dotychczas i tak samo, jak obecnie konieczne będzie wystąpienie o jego wgranie do wybranego usługodawcy.

Skorzystanie z elektronicznych funkcji e-dowodu wymaga każdorazowego wpisania na czytniku kodu CAN lub sczytanie go z kodu kreskowego z rewersu dokumentu. Użycie certyfikatu identyfikacji i uwierzytelnienia oraz certyfikatu podpisu osobistego będzie możliwe po wcześniejszym ustaleniu przez posiadacza dowodu kodów PIN dla każdego z tych certyfikatów (odpowiednio 4-cyfrowy PIN1 i 6-cyfrowy PIN2). W przypadku zagubienia e-dowodu jego właściciel może zawiesić go na 14 dni. Jeśli w tym czasie go nie odnajdzie, dokument zostanie automatycznie unieważniony i konieczne będzie wyrobienie nowego. Jeśli jednak dowód się odnajdzie, można z powrotem cofnąć zawieszenie.

Aby złożyć wniosek o e-dowód wystarczy odwiedzić dowolny urząd gminy po 4 marca 2019r., niezależnie od adresu zameldowania. Wnioski będzie też można wysyłać drogą elektroniczną.

Poleć artykuł swoim znajomym


Jeszcze nie dołączyłeś do nas na Facebooku? "Zalajkuj" nas teraz



powróć do strony głównej
 









Zdjęcie tygodnia

W Bajce wiosną jest bardzo wesoło!


Cytat tygodnia
Radosław Witkowski (prezydent Radomia): Oszałamiająca frekwencja świadczy o tym, że wybory dla radomian były bardzo ważne.








Wiadomości sportowe

Copyright 2009-2014 RadomdomNews.pl
Oprogramowanie: KaizenSoft